Aller au contenu principal

Accreditatiekosten

Soumis par naturo le
Trefwoorden

Bruno vraagt dringend advies over de aan te rekenen accreditatiekosten. Ik heb in een mail mijn visie al uiteengezet en jullie in copie gezet. Kunnen jullie dit vandaag ook eens bestuderen en me dringend jullie mening doorgeven, zodat ik hem overmorgen onze consensus kan antwoorden zodat hij voor zijn vertrek de 19de dit nog kan doorgeven ? 

Bedankt

Wim

Dag Wim,

Ik heb de aanvraag binnen van Marijke Meeuwissen ; 1 voor opleiding Ayurvedisch Masseur en nog 1 voor opleiding Ayurvedisch practitioner.

Graag zou ik de dossierkosten laten storten. Wat gaan wij nu uiteindelijk vragen , zonder te moeten wachten op de vergadering van 30/3?

En.. ik ga er van uit dat dit dan 2X is, ( 2 dossiers voor 1 centrum)

Graag Uw antwoord; ik ben op 19/3 afwezig tot 30/3.

Vriendelijke groeten

Bruno

-------------

Hoi Bruno,

Er dient een onderscheid gemaakt te worden tussen 'dossierskosten', d.w.z. de kosten om het initiële dossier in ontvangst te nemen en al dan niet over te gaan tot het accrediteringsproces, en het jaarlijks te storten accreditatiebedrag NA accreditatie. Dat laatste dient om de accreditatie te behouden, en zal afhangen van een positieve herevaluatie, die uiteraard niet zolang moet duren als de initiële evaluatie. Belangrijk is vooral om te bekijken in hoeverre iets is gebeurd met de negatieve puntjes uit de vorige evaluatie.

De dossierskosten zijn op dit moment 22 euro. Dit voor de gelijkvormigheid met de toetredingskosten voor leden.
De accreditatiekosten waren al vastgelegd op 120 euro per cursus per jaar voor niet-leden, en de helft, dus 60 euro per cursus per jaar voor leden (betekent dit dat enkel de inrichter lid moet zijn, of dat alle lesgevers lid moeten zijn van Naturopathica??... kan verkeerd geïnterpreteerd worden).
Oorspronkelijk hadden we verschillende bedragen, maar dat voorstel is wegens te complex niet weerhouden.

Wat voor mij nog niet helemaal lekker voelt is dat we dus een dienst afleveren die pas betaald wordt als de cursus positief wordt geaccrediteert. Wordt de cursus afgekeurd, dan worden er geen accreditatiekosten aangerekend en dan zitten wij met gemaakte kosten. Dat klopt niet. Een tweede punt is dat voor de accreditatiekosten voor een langlopende basiscursus of voor een workshop van enkele dagen dezelfde bedragen worden aangerekend. Dat is misschien minder erg, gezien het onze prioriteit is om in eerste instantie vooral langlopende opleidingen te gaan accrediteren, omdat daar de meeste potentiele leden uit kunnen instromen.

Mij lijkt het dat de onze dossierskosten veel te laag zijn, gezien de verplaatsingskosten, en het veelvoud van tijd dat je moet investeren in een dossier ten opzichte van een individueel aspirant lid.
Eigenlijk zou het 220 euro per cursus (en bvb 110 euro voor leden) moeten zijn om te starten met de evaluatie. 60 euro per cursus per jaar als herevaluatiekost nadien kan blijven.
Dat klopt ook meer met de realiteit dat er initieel door jou een grotere investering in energie gebeurt, dan nadien in de jaarlijkse herevaluatie.

Wat het opmaken van de verbintenis om een folder te geven betreft zou ik liever nog een stap verder willen gaan, en afspreken dat een vertegenwoordiger van Naturopathica één of twee uurtjes uitleg mag komen geven over het opzetten van een praktijk in de laatste semester van het laatste studiejaar, en over welke formaliteiten er daarbij in orde gemaakt moeten worden.
Je weet dat we ook beroep mogen doen op partena om hierbij te helpen. Ze deden dit nog al in de cursus 'therapeutische grondslagen' en dit werd goed onthaalt.
We zouden in samenspraak met hen ook een 'universele' presentatie kunnen ontwerpen, die een vrijwilliger dan kan gaan presenteren, voor het geval de mensen van Partena niet vrij zouden zijn. In principe zou iedereen van het bestuur die presentatie moeten kunnen geven, dus daar zullen we wel wat werk in moeten steken.

Wat denk je hiervan ? Dossierskosten voor accreditatie en uitleg geven aan laatstejaars zouden bijkomende puntjes voor de raad van bestuur kunnen worden.

mvg
Wim

On Mar 8, 2011, Bruno Billiet <bruno.billiet@pandora.be> wrote:

Dag Wim,

Wat betreft de vergadering van 30/3, je weet dat ik er niet zal zijn.

Een aantal punten die ik belangrijk vind hebben wij al besproken.

De brief is al in de maak ( accreditatie) en ik heb jou tekst bezien.

Administratie kosten betreffende aanvraag accreditering zou ik gewoon op 50€ brengen; uiteindelijk moet ik op verplaatsing en er dienen km betaald te worden en aldus zitten wij snel aan een deftig bedrag. Het is niet de bedoeling dat wij bijleggen.

Wat ik voorstel is de geaccrediteerde de verbintenis te laten aangaan dat ze telkens ze op het einde van een opleiding zijn deze lesgevers de cursisten een folder overhandigen over Naturopathica ( een soort promotie en reklamefolder)

Een “ speel op de bal” techniek die zeker een termijn voordeel  zal blijken