Kwaliteit en accreditatie
Kwaliteit en acreditatie
Gezien wij een beroepsverening zijn waaruit geen school gegroeid is of omgekeerd en we onze leden dienen te motiveren zich te bekwamen in verdere studie's..... Er zijn een reeks gekende scholen die kwaliteit opzich hoog in het vaandel houden. Strikt genomen zouden deze zich neutraal dienen op te stellen naar andere beroepsvereningingen. Is het een argument voor deze scholen een acreditatie te betalen aan Nathuropathica in ruil dat nathuropathica een korting geeft aan haar leden. Zodoende dat er een wisselwerking kan plaats vinden. mogelijk is dit ooit al eens besproken, echter als novice heb ik daar geen idee over. als extra argument ben ik op een kwaliteits idee gestoten dat echter te complex is hier in twee zinnen uit een te zetten. echter dit plan dient de scholen zich hierin te engageren. De grote lijn kan ik op de volgende rvb vergadering reeds voordragen....
Wim Van Aelst antwoordde op 2/4/2010
>Is het een argument voor deze scholen een acreditatie te
>betalen aan Nathuropathica in ruil dat nathuropathica een
>korting geeft aan haar leden. Zodoende dat er een
>wisselwerking kan plaats vinden.
De afspraken tot nu toe (Peirsman, Icau,...) waren heel open in die zin dat alles in principe bespreekbaar was. De prijs voor leden verminderen is tot nu toe echter nooit een vraag van de instituten uit geweest. Ik vrees dat we daar ook niet veel speelruimte hebben, tenzij er meer 'partners' kunnen worden aangebracht, want de werkingskosten van Naturopathica kunnen niet gedekt worden door de ledenbijdragen alleen. Wat voor hun belangrijk was/is is dat afgestudeerden 'gemakkelijk' lid kunnen worden van Naturopathica. De afspraak tot nu toe was dat voor wat betreft de 'technische' evaluatie, dat er voor een geaccrediteerde opleiding op dat vlak niet moeilijk gedaan zal worden door de TTC. De TTC gaat er dus van uit dat de evaluatie op dat vlak al grondig genoeg gedaan werd door het opleidingsinstituut zelf, en dat dit op zich werd geëvalueerd en gecontroleerd door onze accreditatiecommissie. Wel is de vraag naar voren gekomen om een extra stuk verzekering te kunnen voorzien voor in de eerste plaats de lesgevers, en in de tweede plaats voor de studenten om eventuele ongevallen te dekken tijdens de opleiding. Het eerste stuk staat op ons lijstje om te onderhandelen met Mercator (maar dat zal via een bijkomende polis of een addendum aan de groepspolis moeten gebeuren). Het tweede stuk zal moeilijker zijn.